Strøm

For at sikre optimalt strøm hele vejen rundt på banen.
Så har jeg valgt at lave 8 hoved ledninger (2 til hver spor) som går under pladen, fra den ene ende og til den anden ende af hver plade.
Dette er gjort på alle 12 plader.
Hoved ledningerne på hver plade bliver samlet med kraftige stik i mellem pladerne.
De stik gør det nemt at samle banen samt tage den ned igen.

Coppe tapen fra hver spor er ført ned i hver ende af pladen og samlet med hoved ledningerne.
Dvs. at hver spor for strøm i begge ender af pladen.

Vi erfarede på den gamle bane at ved at bruge denne metode, så selv om braiden skulle knække et sted. Så er der stadig strøm på banen så man kan køre.

Da vi gerne vil kunne køre begge veje, og nemt kunne skifte mellem hvilken vej.
Så var det nødvendigt at have nogle vippe kontakte til at vende banestrøm.
Da vi har valgt deadstrip til lapmaster pga. det ikke stikker op af banen og ikke skal afmonteres ved nedtagning. Så var det også nødvendigt at sætte vip kontakt på, da deadstrip el også skal vendes.

Da vi som nævnt nemt skal kunne sætte banen og og ned. Så skulle der også tænkes over hvordan dette laves bedst.
På den gamle bane sad alt el oppe under den ene plade med banen på. Men det stikke neden under lægterne og derved fylder mere når den pakkes sammen + den plade med banen vejer mere.
Så har jeg denne gang valgt at lave en selvstændig plade med alt elektronik på.
På denne plade er strømforsyning monteret.
Lapmaster boksen + ekstern relæ til hver spor, frem for de små indbygget i boksen.
Vippe kontakter til at vende banespor strøm + deadstrip + on/off til “track Call”
Udtag til at tilslutte strøm til banens “hoved kabler”
Udtag til at tilslutte kørepulten.
Det anbefales normalt at have så korte kabler som muligt samt så få samlinger som muligt. Men i vores tilfælde at det en nødvendighed for nemt at sætte op/tages ned.
Erfaring fra den gamle bane var at det ikke kunne mærkes på strømmen med den opbygning og stik jeg har valgt og bruge.